Rancangan Pengajaran Harian :Objektivisme
Mata Pelajaran
: Bahasa Malaysia
Kelas : Tahun
3
Tarikh : 6 Januari
2012
Masa : 60
minit (7.30-8.30 )
Bil. Pelajar : 13
orang (7 lelaki, 6 perempuan)
Tema : Sekolahku Rumahku
Tajuk :Gotong-royong Membersihkan Sekolah
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama
7.2 aras 1
(i) Memilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita
Fokus Sampingan
1.3 aras 1 (i) Menyatakan panduan tunjuk arah
kepada orang lain
Objektif :Pada akhir pengajaran murid dapat:
1. Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan
2. Menyampaikan pesanan atau arahan dengan
jelas dan difahami oleh orang lain
Sistem Bahasa: 1.diksi (penggunaan kata yang
berkesan untuk mengungkapkan idea secara bertulis atau lisan)
2.Tatabahasa : ayat permintaan
Pengisian Kurikulum:
1.Ilmu: Kajian Tempatan
2.Nilai : Kerjasama (gotong-royong)
Media Pengajaran : Buku teks, Buku Latihan dan
aktiviti, gambar sekolah SK Sarikei
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah mempelajari
tentang tajuk sekolah pada pelajaran yang lalu.
Rancangan Pengajaran Harian :Objektivisme (1)
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
5 minit
|
1.Ini
gambar apa?
2.Di
manakah sekolah ini?
|
1. Guru
menunjukkan gambar sekolah.
2.Guru
murid diminta menamakan gambar yang
ditunjukkan.
3. Guru
meminta murid menyatakan lokasi dalam gambar.
|
1.Murid
menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
Media: gambar SK Sarikei
|
Perkembangan
Langkah 1
10
miniit
|
1.Petikan
”Gotong-royong membersihkan sekolah
|
1.Guru
menyuruh murid petikan dengan dengan intonasi yang betul secara keseluruhan
kelas.
2. Guru
menyuruh 3 orang murid membaca dialog dengan intonasi yang betul.
|
1. Murid
membaca dialog dengan intonasi yang betul secara serentak
2. Tiga
orang murid membaca dialog seperti dalam buku teks.
|
Media:Petikan
”Gotong-royong Membersihkan kawasan Sekolah”(Buku teks)
|
Langkah
2
10 minit
|
1.Menyatakan isi dialog.
2.
Penerangan tentang pemilihan diksi yang sesuai supaya bertepatan dengan
prmintaan
|
1.Guru
menyuruh murid menyatakan isi dialog.
2. Guru
menerang bagaimana memberi tunjuk arah kepada orang lain.
3. Guru
menggunakan dialog sebagai contoh kepada murid.
|
1. Murid
menyatakan isi dialog.
2. Murid
mendengar penerangan guru.
3. Murid
membaca ayat dalam dialog sebagai pandua tunjuk arah kepada rakan.
|
|
Langkah
3
30 minit
|
|
1.Guru
menerang contoh panduan tunjuk arah yang lain daripada dialog.
2. Guru
beritahu diksi yang paling sesuai digunakan dalam menyampaikan permintaan.
3.Murid
diminta menyatakan contoh diksi yang boleh digunakan.
4.Murid
membina ayat suruhan yang menggunakan diksi yang betul.
5.Murid
menulis ayat permintaan yang telah dibina.
|
1. Murid meneliti contoh yang
diterangkan guru.
2.Murid menyebut diksi yang
mereka fikirkan.
3.Murid membina ayat
permintaan mudah menggunakan diksi yang disahkan betul oleh guru.
4. Murid menulis ayat
permintaan menggunakan diksi yang betul.
5. Murid membaca semula ayat
yang telah ditulis.
|
Ilmu: Bahasa Malaysia
|
Penutup
5 minit
|
|
Guru
bertanya kepada murid, apakah yang perlu dilakukan kepada sekolah.
|
Murid menjawab soalan guru dan menyatakan nilai
yang patut diamalkan.
|
PK:Nilai
(gotong-royong)
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment